Quotes van Marcel Reulen & Perishable Rush – Posterproject met quotes van Wageningers

vrijdag 25 juni 2021 t/m zaterdag 31 juli 2021

Locatie de bblthk
Categorie Exposities
Download Toevoegen aan agenda
Terug

Quotes van Marcel Reulen & Perishable Rush – Posterproject met quotes van Wageningers

In december 2020 werden Wageningse Beroepskunstenaars opgeroepen om met ideeën te komen centrumbezoekers verrassenderwijs uit hun corona-bubbel te halen. In totaal werden zesentwintig ideeën ingezonden, met een totaalwaarde van €72.000.

Een jury bestaande uit Dorien van de Laak (o.a. directie schouwburg Junushoff, Schouwburg Ogterop en producent digitale media), Ard Huiberts (kunst/design winkel Imagine), en Sjaak Driessen (o.a. Beelden op de Berg en vm. Directeur de bblthk) heeft de inzendingen uitvoerig gewikt, gewogen en besloten de volgende zes projecten te honoreren.

  • Ferengi 2 (Vreemdeling) van de Maakfabriek - Een (wandelende) expositie van onherkenbaar kleurrijke verschijningen

  • Bomen in blauw van Birgit Petersen - Een aantal bomen in de Hoogstraat en/of naaste omgeving worden ingepakt in blauwe stof - Een uiting van vreugde, stabiliteit en vertrouwen.

  • Mos van Astrid Mulder – Een climate-fiction installatie in een leegstaand winkelpand of vergelijkbare locatie

  • Quotes van Marcel Reulen & Perishable Rush – Posterproject met quotes van Wageningers

  • Complimentenmaschine 2.0 van Robert Kamphuis & Laurens van der Zee – Passanten wordt op een aantal plekken op verrassende wijze een compliment toegestopt, in verschillende talen

  • De Klinkerstraat van Remco de Kluizenaar – Een muziekstuk van honderd meter waar je doorheen kunt lopen

Uitvoering

De winnende kunstuitingen zijn in juni en juli zichtbaar in de binnenstad. Met de uitvoering van de ideeën is gewacht tot er enige versoepelingen zijn in de coronamaatregelen. Dit zodat de kunstenaars de aandacht krijgen die ze verdienen.

Jury

Volgens de jury, bestaande uit Sjaak Driessen (o.a. Beelden op de Berg), Art Huiberts (o.a. Imagine), en Dorien van de Laak (o.a. directie theater Junushoff, Schouwburg Ogterop en producent digitale media) was het geen makkelijk opgave om tot een keuze te komen. Niet alleen het groot aantal inzendingen, maar vooral de kwaliteit ervan zorgde voor hoofdbrekens. Veel inzendingen waren gelijkwaardig. Om tot een afgewogen geheel te komen heeft uiteindelijk een mix van beeldend, talig, dynamisch – statisch, iets waar Wageningers zelf aan kunnen bijdragen, een lach en een traan…., kortom, diversiteit in ruime zin de doorslag gegeven.

Achtergrond

De wedstrijd was een initiatief van de ondernemers in de Wageningse binnenstad. De gemeente ondersteunde dit van harte en stelde een budget van € 20.000 beschikbaar. Het Platform beroepskunstenaars Wageningen werd gevraagd de wedstrijd in overleg met de binnenstadmanager te organiseren.

De inzendingen moesten aan een aantal randvoorwaarden voldoen zoals toegankelijk voor iedereen, op een locatie in de binnenstad en passend bij de binnenstad, coronabestendig geen oploop van mensen en geen optredens.